HÅRPRODUKTER

Skrev redan förra veckan att jag hade köpt med mig lite hårprodukter hem från salongen som jag skulle berätta om. Men jag har insett att det kommer bli väldigt mycket text så därför berättar jag bara om ena produkten nu.


Wella SP Balance Scalp Serum och Tangle Teezer


Jag har märkt att på senare tid har jag börjat tappa massor av hår. När jag borstar håret och tvättar det så lossar jag mer än vanligt. Man kan tillochmed se i våran trapp att det ligger massa hårstrån efter mig som jag tappar. Egentligen har jag inget emot att tappa lite hår, för jag har extremt mycket, men det är drygt med alla hårstrån som fastnar på kläder mm.

Det är inte så konstigt att jag tappar mer hår nu än vanligt. Många av er har säkert haft en period i livet då ni känt att ni tappat mycket hår. Ibland kan det vara stress, dålig sömn, oro, dålig hälsa, graviditet, stark medicin eller en sjukdom som ligger bakom.
I mitt fall så är jag inne på mitt sjunde år. (Okej, det är något jag kallar det. Det sjunde året kan egentligen vara ca 4-8 år, men iallafall) Allas hår lever olika länge tills de faller av. (Det är därför vissa inte kan få särskilt långt hår medan andra kan få jättelångt)
Håret växer ca. 1cm i månaden i ett visst antal år, sen behöver hårsäcken vila, vilket brukar vara i ca 3 månader. Då avstannar tillväxten. Normalt arbetar 85% av alla hårsäckar medan 15% vilar. Vid sjukdom eller andra påfrestningar kan allt fler gå i en för tidig eller förlängd vila, och då tunnas håret ut. Om så mycket som ca 40% skulle gå i vila, vilket kan hända vid diffust håravfall, upplevs det förstås som kraftigt och oroande. Det diffusa håravfallet utvecklas dock sedan inte vidare - man behöver därför inte vara rädd för att bli helt kal till slut. Däremot får man räkna med att det kan ta 6-12 månader innan håret blir bra igen. (källa)
Tänk er iallafall att när man får hår första gången efter man blivit född, så kommer det mesta ungefär på samma gång. Man tappar ca 20-100 strån per dag i snitt. Men efter sju år, ungefär då håret slutar leva, så tappar man kanske lite mer än vanligt. (Inte så att man blir skallig, men det märks iallafall när man tvättar håret, att det lossnar mer) Jag hade en sånhär period då jag var ca. 13-14 år då jag tappade apmycket hår. Nu när jag räknar så är jag inne på 6 - 7år. Därför har jag köpt ett serum som ska hjälpa till att reducera håravfallet.


Wella SP Balance Scalp Energy Serum är ett intensiv stärkande serum som gör uttunnande hår starkare och reducerar ärftligt medfört eller tillfälligt håravfall med upp till 50%. Stimulerar blodcirkulationen och höjer därmed näringstillförseln till hårstrået. Stärker och förlänger hårets livscykel. Produkterna med Dermacalm Complex är dermatologiskt testade och lugnar en känslig hårbotten. De lindrar irritation och klåda och har ett optimalt balanserat pH-värde.

Hur man använder produkten:

Du kan använda den när som helst, men lättast är efter dusch då håret är fuktigt och nytvättat. Man suger som upp vätskan i ett litet rör (som sitter fast i korken) och applicerar i hårbotten så det kommer överallt. Massera hårbotten i några minuter så du känner att serumet är fördelat över hela hårbotten. Tvätta inte ur!
Använd cirka 3 gånger i veckan. Men om det är akut håravfall kan den användas dagligen.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan