DAGS ATT RENSA UT I SMINKVÄSKAN?

För nån vecka sen torrläste jag lite igenom något inlägg i Linda Hallbergs blogg om när man borde slänga vissa sminkprodukter och så vidare. Det var inget då som fastnade på hjärnan.
Igår såg jag hennes webbshow, Make Up My Show, där hon berättade om hur man kunde se på en produkts förpackning, hur länge den håller från den dagen du öppnar den.

Vet ni hur man ser det? Jag visste inte förrän igår. Men jag är helt säker på att ni också sett den symbolen och funderat på vad den faktiskt betyder.



12M betyder alltså att produkten håller i 12 månader från och med att du öppnat förpackningen...


Efter programmet gick jag igenom varenda liten produkt jag hade i badrumsskåpet och granskade. De flesta parfymerna höll 36M, hudkrämer 24M, foundation 12M, ögonskuggor 24M, concealer 10M osv... Nu har detta blivit värsta fixidén för mig. Nu kommer jag aldrig våga köpa smink med kort hållbarhet, och måste typ slänga allt jag äger och har. Damn you Linda Hallberg!!! (Skämt o sido, väldigt intressant att kolla!)

Jag insåg ju att många av mina produkter i badrumsskåpet och i sminkbordet har passerat utgångsdatum loooooooong time ago. Många av mina ögonskuggor skulle behövas slängas om jag gick efter rekommendationerna. Men då hittade jag tillbaka till inlägget och läste det igen. Hon hade skrivit massor med bra tips på hur man ska sköta sitt smink så det är fräscht och håller bra, och när det är dags att slänga. Jag tycker det var jättebra läsning, hoppas ni också gör det!


Klicka på bilden för att komma till inlägget.










Kommentarer
Postat av: sofie

Nu har jag inte läst Lindas tips men jag antar att hon skriver något i stil med att man inte ska stoppa smutsiga fingrar i sminket mm. Att det blir gammalt beror ju på att det kommer bakterier däri som förökar sig med tiden. Däremot bör du fundera på, när du väljer mellan två liknande sminkprodukter med olika hållbarhet, varför är datumen satt olika? Trolgen har det antingen att göra med förpckningen, som gör att ena produkten håller längre (blir utsatt för mindre smuts) men om förpackningarna ser likadana ut så beror det nog på konserveringsmedel, och då är frågan om du ill ha produkten med längre hållbarhet och därför även mer konserveringsmedel. Hur mycket såna vill ha ha liggandes mott huden hela dagen? Hur påberkar de huden och kroppen? Det finns många faktorer att tänka på! kram :)

2011-04-22 @ 10:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan