BILLEKTION

Hej allihopa.
Jag lovade ju att jag skulle berätta om min händelserika dag igår och jag måste säga att jag hade en lika händelserik dag idag!


Igår:
Jag skulle åka på HBdäck för att lämna in bilen för byte av sommardäcken. Måste säga först att jag har inget bilintresse och väldigt dålig kunskap om själva bilen och motor och allt sånt. Anyway.. Lämnade in nycklarna och gick o kikade i närliggande affärer under tiden de bytte däcken. När jag skulle hämta ut bilen så hade de parkerat den en bit ifrån. När jag var framme vid bilen såg jag att däcken såg jävligt konstiga ut.. De hade ju glömt sätta dit navkapslarna på den! Så jag körde tillbaka bilen och då kom det fram en anställd och frågade om det var något fel. Berättade för honom att navkapslarna inte var på, så då tryckte han dit alla inom typ en minut. Hade jag vetat att det vore SÅ enkelt hade jag ju kunnat göra det själv, men ja. Det blev som pinsamt för det verkade som att jag var värsta divan i min jävla leopardpäls och inte kunde göra någonting "smutsigt".

När han var klar så tackade jag och hoppade in i bilen. När jag skulle starta den så kom det något ynka litet "njöötnjööötnjöööt" ljud från den, och inget mer hände. Provade starta den igen och ja, batteriet var ju tydligen dött!
Då kom det fram en annan anställd och frågade om jag behövde hjälp och jag som ba; jaa, bilen startar inte... Han bad mig öppna huven till bilen och jag vet vars den knappen sitter, så jag satte mig i bilen och tryckte på den och skrek ut genom rutan: "är den öppen nu?"
Han ba: "neeej"
Jag tryckte igen på knappen. "Nu då?" *kikar upp i rutan*
"Nej...."
"Nu då?" *kikar upp genom rutan igen*
Då hade han ledsnat och gick fram till mig och drog i en spak som satt under den knappen jag hade tryckt på. (FAN, att man inte ska kunna nått!) Aja, jag gick fram till huven och verkade vara kunnig eller något. "Vars är pluspolen på denhär då?" (plus vadå?!! tänkte jag) Men han hade hittat den innan jag ens fattade vad det var. Sedan gick han iväg o hämtade en liten vagn med startkablar och något batteri och kopplade ihop det där och sen fungerade den galant!

Ringde till mamma sen och frågade wtf som är fel med bilen.. Men den har varit inne på service DENNA veckan så allt borde vara som den ska och batteriet är nytt sa hon. Men iallafall bad hon mig köra den en bit så batteriet fick ladda. Så, jag körde till Sävar och tillbaka innan jag skulle på jobbet.



Väldigt intressant. Iallafall, idag (efter att ha varit på jobbet 9-15 och sedan tränat efteråt) så startade inte helvetet heller! Samma *njööötnjööt* ljud igen. Ringde till mamma och bad henne komma o fixa skiten. Men nä, då har hon varit på födelsedagslunch och druckit vin. Ringer Micke som är i Sävar och firar sin bror. What to do? Stuck in the fucking car.
Sen såg jag min chans då några i min ålder just ska packa ihop och åka iväg i sin bil. Springer över och frågar om de inte kan hjälpa mig med att starta den vilket de kunde! (tänk vad underbara vissa är)
Iallafall, det blev lite kruxigt med att putta upp min bil i läge med deras. Men efter ett tag så lyckades vi. Och ja. Där stod vi. De visade sig att de hade ungefär lika mycket kunskap som jag själv när det gäller att koppla med de där satans kablarna.... Jag visste ju iallafall vars man öppnade huven (yeeey) och vars +-polen satt (score!)
Men ja, sen var det ju - polen kvar. Vi letade och letade men hittade ingen. Sprang och frågade en äldre man om han kunde hjälpa oss, men han blev inte så mycket klokare. Kanske berodde på att det INTE FINNS någon minuspol i huven för batteriet sitter i skuffen på BMWn. Iallafall, min minuspol fick bli i en annan del av bilen som är gjord av metall. Så, kom ihåg detta nu.. först + till + med den röda kabeln. Sedan med den svarta kabeln kopplar man i minuspolen (om man har en sådan förståss) på den strömgivande bilen sen tar man den andra änden och kopplar den i en metalldel i bilen som inte fungerar (min alltså). Sen startar man den bilen som funkar, och sen ens egna. Klart!
Jag tror att de andra tyckte det var minst lika lärorikt som jag själv tyckte haha.

Då har man lärt sig något nytt under två dagar.
1 - navkapslarna kan man bara trycka fast
2 - man drar i en spak för att öppna huven, inte knappen som går till skuffen
3 - hitta pluspolen!
4 - det finns ingen minuspol i min bil, batteriet sitter i skuffen!
5 - röda kabeln först, sen den svarta!
6 - koppla bort svart först, sen röd! (annars kan det bli kortslutning)











Kommentarer
Postat av: Emmelist

ja jag har varit och kollat på stan idag...men ingenting speciellt faktiskt :/ fast alltid kul när det händer ngt annorlunda. vad jobbar du med då?

2010-10-23 @ 18:33:26
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Madde

Svar: Okej, vart ligger det? Tänkte om man kunde få tag på ett par :)

2010-10-23 @ 19:21:01
URL: http://madeleinesandberg.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Det finns minuspol under huven, kolla det som är markerat grönt på denna bild: http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=192078&stc=1&d=1246740388

2010-10-25 @ 18:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan