NEW LABORATORY?

Läste nyss en artikel på VK's hemsida om att man nu eventuellt ska bygga ett större djurlaboratorium här i Umeå.
Du kan läsa hela artikeln här.

Är väldigt kluven. Det enda positiva jag ser i det hela är ju att det kan bli större och fräshare lokaler för djuren att vistas i. De får säkert bättre villkor. MEN, jag är ju som emot djurförsök ändå. Jag tycker inte vi ska ha det alls. Men ska de ändå ske, tycker jag att de ska få mycket bättre villkor!!!

Varför är jag emot djurförsök då? Jag gjorde precis ett arbete i skolan om ett etiskt problem man ska ta ställning till. Och jag valde "Ska man få utföra djurförsök?".

Enjoy:

Det är en svår fråga att ta ställning till. När det gäller att testa kosmetiska produkter på djur så säger jag Nej.

Men ska man forska för att få fram ett botemedel till cancer eller HIV så är det kanske säkrare att utföra testerna på möss.

Vi rangordnar ju djur ur olika aspekter. Livslängd, hur pass sällskapliga de är, eller utseende. Om jag fick välja att testa ett botemedel för HIV kanske jag skulle välja att göra det på en mus eftersom den har så kort livslängd. Det är ett så pass litet djur som ändå kanske skulle dö om jag släppte ut det i skogen. Den skulle nog ha dött av en naturlig orsak, som att bli mat till fåglar. Men jag skulle aldrig testa botemedlet på t.ex en hund. En hund lever mycket längre än en mus. Hunden är ju också känd för att vara människans bästa vän. Inte skulle du utföra försök på din bästa vän?

 

Ett exempel:

Jag har cancer. Läkarna har sagt att jag inte har mer än ett år kvar. De erbjuder mig ett läkemedel som kanske kan bota min cancer. Dock är det aldrig testat på djur och egentligen vet inte läkarna hur botemedlet verkar. De vet inte heller vad det kommer ge för effekter. Kanske får jag ett halvår längre än räknat? Eller så blir mitt tillstånd sämre och jag kanske bara har en månad kvar, det kan de inte garantera…

Nu när jag är i friskt tillstånd skulle jag sagt ja. En månad eller ett år kvar… vad spelar det egentligen för roll för mig då jag ändå ska dö? Är jag i så pass dåligt skick skulle jag inte direkt hoppat bungyjump eller fallskärm, bara för att få ut så pass mycket som möjligt av mitt liv. Kanske är detta läkemedel botemedlet för cancer? Tänk så många andra människor ”jag” kan rädda bara jag tar läkemedlet? Allt lidande för djuren skulle också vara slut. Man skulle inte behöva göra mer forskning i ämnet.

Detta kan jag säga nu då jag är i ett friskt tillstånd. Men väl där på dödsbädden skulle jag säkert tackat nej till läkemedlet. Jag vill ju få ut så mycket tid som möjligt med mina nära och kära, av den lilla tid jag har kvar av livet. Hade läkarna sagt att läkemedlet ser lovande ut i djurtester, så kanske det hade känts säkrare att ta det…

 

Många djurförsök, kan jag tycka, är en aning onödiga. För inte så längesen så läste jag i Aftonbladet om att man grävde ner 29 grisar i snön för att se hur länge de överlevde i en lavin. Forskarna ville studera hur effekten av luftfickor i snön kan påverka lavinoffers överlevnadschanser.

Jag tror att om jag hade suttit där i en lavin, så hade jag inte direkt tänkt att ”nu kanske jag har tur, jag har faktiskt 7% chans att överleva”…

 

Jag tycker det är ”bra” att man utför djurförsök i det syfte att utveckla nya mediciner till djur. Det är försvarbart. Då krävs det ju att man provar mediciner på rätt art för att få rätt resultat. Det borde vara samma då man ska utveckla mediciner till människor!

På djurforsok.info säger man att ”utan djurförsök skulle vi inte ha dagens moderna behandlingar och hoppet skulle släckas om att finna lösning och bot på flera av våra vanliga folksjukdomar.” Jag kan hålla med att människan har tagit sig en bit på vägen med hjälp av djurförsök. Och tack vare djuren så har vi ju tagit oss hit där vi är idag. Nu finns det möjligheter att forska på annat sätt och då tycker jag vi ska utnyttja dem i första hand.

Idag har tekniken utvecklats så pass mycket att det faktiskt går att testa både medicin och kosmetika på andra sätt än genom djurförsök. Det finns cellkulturer, gener och cellfragment, mindre levande varelser (som bakterier, jäst, alger, svampar och växter), analysmetoder, dator- och andra modeller och man kan även testa på människor och dockor.

Visst kan jag förstå att man behöver utföra en del tester om datorer och celler inte kan ge svaren. Men då borde djurtester vara den sista utvägen.

 

Men vad är det egentligen som gör det rätt för oss människor att ställa oss över djuren? Varför ska vi hitta mediciner så att vi ska leva längre? Djur är också individer, av en annan art.

”Skillnaderna mellan arterna ställer också till stora problem vid tester av kemikalier och läkemedel.

Bara ca 8 procent av de läkemedel som visat sig lovande i djurtester kommer ut på marknaden efter att ha testats på människor. De andra 92 procenten visar sig ha skadliga eller oönskade effekter när de väl testas på människor. Fler och fler fall visar hur katastrofalt det kan vara att sätta för stor tilltro till djurförsök.

Ett exempel är det antiinflammatoriska läkemedlet Vioxx, som drogs bort från marknaden 2004 efter att ha bidragit till 140.000 hjärtinfarkter och hjärnblödningar och orsakat 60.000 människors död i USA. Trots mängder av djurförsök hade djurstudierna inte gett anledning att misstänka att Vioxx skulle vara så farligt för människan.”

Detta skriver forskautandjurforsok.se

 

Jag tror att detta exempel var avgörande för mitt beslut. Det visar ju faktiskt att vi människor inte alls kan förlita oss på djurförsök! Det är både skadligt för djuren och människan. Vi är inte så lika som forskarna säger. Om en råtta äter en hel alvedon, då skulle den få en överdos och dö. Men en människa kan äta en alvedon utan att dö. Så, i kanske ganska många tester där läkemedel har visats varit farliga för djuren, kanske de hade varit riktigt bra för människan! Tänk om forskarna redan har uppfunnit ett läkemedel mot HIV, men djurtesterna säger att de är farliga och därför har det inte provats på människan.??

 

Varför detta argument vägde mest är för att jag anser att vi människor och djur bör behandlas som individer. Bara för att de är utav en annan art så är det inte rätt att vi ska testa på dem. Tänk om vi skulle börja testa på mörkhyade, utvecklingsstörda eller funktionshindrade – bara för att de är "annorlunda"? Jag tycker inte att vi har mer rätt att leva och ta av jordens resurser, bara för att vi är människor och är mer ”intelligenta”. Det är trots allt vi som förstör jorden och livet på den. Människan är ond. Att utföra djurförsök på en annan art kan man jämföra med då Hitler gasade ihjäl 11 miljoner judar, homosexuella och handikappade under 2:a världskriget.

 

Visste ni att det används drygt 2400 hundar i djurförsök bara i Sverige?

Vad anser du om djurförsök? Ska man få utföra dem eller inte?

 

 








Kommentarer
Postat av: Rora

Ett ord räcker: N-E-J!!!!!!!

2010-03-23 @ 23:39:00
URL: http://rora.se
Postat av: Elin

svar;Veet funkar intre speciellt bra nej.



HERREGUD ÄR DEN BILDEN RIKTIG?

2010-03-23 @ 23:49:20
URL: http://esks.blogg.se/
Postat av: CIIIIIIIIIZ

MEN NEJ FYFAN ! JAG HATAR DJURPLÅGERI! djuren har också känslor, inga jävla försök på dom. ursh jag blir så arg

2010-03-24 @ 07:23:08
URL: http://ciiiiz.blogg.se/
Postat av: Laks

Jag är helt emot djurförsök. Det får absolut inte förekomma i något sammanhang någonsin. Djurförsök används fortfarande i våra stenåldersritualer för att det är det mest ekonomiska. Det finns andra sätt att testa, som både utesluter djurförsök och är mycket säkrare för människan. Sossarna gav t.ex. 17 miljoner kr årligen för att utveckla nya forskningssätt som skulle ersätta djurförsöken. Men såklart, för bra för att va sant. Där kommer Reinfeldt och halverar summan.

Anledningen till att vi använder djuren till detta är för att de inte kan säga emot. En person som tycker att djurförsök är acceptabelt borde därför också tycka att det är okej att testa mediciner och smink på människorbarn och förståndshandikappad. Det är EXAKT samma jävla sak.

2010-08-13 @ 22:00:12
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Djur är värda så mycket och dom förstår inte varför dom blir behandlade illa när dom blir det.

Dom används för att dom inte har nån talan.

Varför inte bara sätta människor för test ist för djur?

Ett SÅ MYCKET bättre alternativ!

2010-08-30 @ 23:22:57
URL: http://ceciliaforsbacka.blogg.se/
Postat av: Chris

Rangordna djur? Vad är det för jävla fascism?

Jag skiter i hur mycket sjukdomar man kan bota, låt forskarna exprimentera på sig själva!

Att utsätta en oskyldig levande varelse för ett sådant otroligt lidande är fullständigt onödigt. Jag dör hellre i cancer än låter djuren lida. Människor, ni äcklar mig.

2011-03-22 @ 10:57:27
URL: http://nogg.se/capricekir
Postat av: Nathalie pehrson

Sikka jävla svin :O människor e fan sjuka urch va ja inet gillar djurförsök blir så sjukt ledsen på att vi människor kan vara så sjuka och göra sånna saker !

2011-05-16 @ 20:55:08
Postat av: Sarah

Ja, det ska man.



Kom ihåg att det är djuren som ger er era P-piller, värktabletter, antibiotika och förkylningspreparat.



Har man aldrig använt eller aldrig tänker använda ett läkemedel, varken på sig själv, sitt djur eller sitt barn, då tycker jag att man kan få vara emot djurförsök. Man har man det, då är det en jävla dubbelmoral att säga att de inte bör finnas.



Visste att i Sverige är det förbjudet sedan 1979 att testa kosmetik på djur.

2004 förbjöds kosmetikatester inom EU på djur där det finns alternativ.

2009 blev det förbjudet att sälja djurtestade produkter inom EU.



Alla djurförsök måste ske i samband eller nära samband med en veterinär. Försöksdjuren ses om varje dag, man byter åt dem om de har det skitigt, minst (och då menar jag verkligen MINST) en gång i veckan, man ger dem mat och vatten (ofta har de vattennipplar med direktkopplat vatten som aldrig tar slut) varje dag, man kontaktar veterinär omedelbart om de är sjuka.



Och hur vet ni att hunden på bilden kommer från en försöksdjursanlägning?

Den kan ju lika gärna vara ett offer från kamphundsmatch eller påkörd av en bil?

2012-02-10 @ 14:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan