VARGSLAKT

På bara sex timmar av jaktens första dag hade man skjutit 22 av 27 vargar.
Nu anmäler Naturskyddsföreningen vargjakten till EU.
- Det här är rena vilda västern-jakten, säger ordföranden Mikael Karlsson till DN.se.


Redan under den första jaktdagen var antalet skjutna vargar uppe i 22 stycken. Enligt riksdagens beslut får totalt 27 vargar, fördelade på fem län, skjutas under perioden 2 januari till 15 februari.

I Dalarna stoppades jakten då man börjat misstänka att fler djur än tillåtet hade skjutits. Man hade efter drygt sex timmar dödat åtta vargar samt skjutit mot yttreligare sex vargars, men inte hittat dem varpå man valde att stoppa jakten.

Mikael Karlsson, ordförande på Naturskyddföreningen är mycket kritisk:
- Man släpper ut 12.000 jägare med blodad tand som alla vill ha ett vargskinn på väggen. När bara 27 djur får skjutas. Det är en hetsjakt på varg, säger han till DN.se.
- Som väntat gick det över styr. Trots att man kan ha skjutit för många djur i vissa län fortsätter jakten i andra.

Svenska Naturskyddsföreningen var redan före jakten starkt kritiskt mot vargjakten. Och nu, efter första dagen, har Naturskyddsföreningen belslutat att anmäla varjakten til EU.
- Förhoppningen är naturligtvis en fällande dom. Vi har varnat för det här - jag skäms. Det är tragiskt och det hotar vargstammen. Och det är pinsamt för svensk naturvård som varit ledande sedan 60-talet, säger Mikael Karlsson, ordförande på Naturskyddföreningen tidll DN.se.

 

Källa: www.vk.se

 

 

 

JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG! Vem fan har kommit på ett sånt jävla puckat förslag ens om att skjuta vargarna? De är fan på gränsen att bli utrotningshotade. JÄVLA FITTSKALLAR SOM SITTER I RIKSDAGEN. Och de jävlarna som mördar vargarna - FYFAN! Att man ens vill ha ett vargskinn som en jävla trofe? Blir så jävla less! Målet är att ha 210 vargar i Sverige. JAG FATTAR DET INTE?!!!

Det är så mycket blandade känslor kring jakt. Om man tänker på älg och älgkött. Det är väl kanske lindrigare att leva fritt i naturen och få en kula i pannan en vacker dag, istället för att trängas i en spilta med 10 till. Men fortfarande... Vem säger att det är rätt att skjuta älg eller varg - bara för att de är för många??? Ska vi springa runt och skjuta människor, bara för att vi är för många? Jag tycker då det finns för mycket människor. Har jag rätt att besluta om att vi ska skjuta ner några till för det?  - NEJ! Låt vargen vara!

 

Vad anser du om jakt?

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Jag kan helt klart se vissa fördelar med jakt. Till exempel så skjöt ett jaktlag i området för något år sedan en så kallad fibromälg, vilket innebär att den har massor av bölder på kroppen, som tydligen kan bli inflammerade etc. Inte så roligt, med andra ord. Ur det avseendet tycker jag att det är bra att ta bort en sådan älg istället för att den ska springa omkring i skogen och må dåligt.



Om det då finns många älgar borde det ju också innebära att sjukdomar lättare sprids mellan djuren, är dock inte så insatt inom just det området så det är väl främst egna spekulationer.

2010-01-03 @ 13:13:50
URL: http://vardagligttjafs.blogg.se/
Postat av: Grinch

Jag är inte för jakt eller emot jakt, men det vi inte ser är att förr dödade vi älg för matens skull, vilken dag som helst på året. Nu har det begränsats till fåtalet månader på året, för årets nykomlingars överlevnads skull. Jag ser dock inte jakten som rättvis, eller rättfärdigar den. Men vi måste också se att det är livets gång, även om vi modifierat det hela till stor del.

Frågan är om man skulle börja skjuta älgar när man känner för att äta älgstek eller likn. eller om vi ska ha att varje jaktlag tillåts jaga ca 3-15 älgar på hösten. Tänk den stackars kalv som ligger och gömmer sig..

Sen har vi vildsvin, råddjur, räv, hare, fåglar osv. Vi är så hang up på älg vs. varg.

Jag står inte på jägarnas sida i vargfrågan då dem skötte det slarvigt, kan jag känna. Kraven på vem som ska få delta ska vara högre än jaktlicens och tillgång på vapen. En form av utbildning inom vad det handlar om.

Fick det talat för mig att jakten gjorde för att skjuta bort sjuka vargar, men det blev friska vargar istället. Sånt kan jag inte riktigt känna är rätt. Sen står jag inte på vargaktivisternas sida heller, då dem ser det som deras uppgift att ge hämnd. Dem missar viktiga delar i hela saken som gör jakten absurd.

2010-02-06 @ 12:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan