UPSET

Jag såg faktiskt fram emot skolan. Skulle bli så roligt att träffa alla kompisar och lärare. Skulle även bli skönt att äta skolmat igen och slippa ta med sig. (Inte för att det är ett problem då mamma lagar maten, men det är drygt att släpa på matlådor) Iallafall så har jag ju märkt att jag har blivit överkänslig mot laktos. Har under snart 10 veckor bytt ut alla mjölkprodukter till laktosfria. Så, idag skulle jag meddela detta till mattanterna. Jag ville ju vara sjysst och lämna in mig så att de kan laga mer mat och så att alla ska få tillräckligt och ingen blir utan!
Men kvinnan som står där har totalt tappat känslan och passionen för sitt yrke. Hon måste hata att jobba som mattant. Stackarn. Dock fick jag ta den skiten istället!


Jag: "Hej, jag tänkte bara säga att jag har blivit överkänslig mot mjölk och tänkte skriva upp mig på listan..."
Hon: "Ja, men då vill jag ha läkarintyg också..."
Jag: "Va? Måste jag ha ett sånt?"
Hon: "Ja, du måste ha intyg från läkaren. Du kan ju inte ändra på din kost utan att en läkare godkänner det... Men du får väl äta laktosfritt idag och sen får du komma med intyget.." snäste hon..
Jag: "Men jag kan väl dra den slutsatsen själv om jag är överkänslig eller inte? Jag känner ju att det är en stor förbättring då jag slutat äta saker som innehåller laktos"
Hon: "Nä. Jag kräver ett intyg... men du får ta ur grytan ändå..."
sa hon surt.

Då öppnar hon och jag ser alla strimlade köttbitar som flyter runt i den fettiga såsen...

Jag: "Men jag är ju veg. Då tar jag den vegetariska istället..."
Hon: "MEN I DEN ÄR DET JU LAKTOS! DU FÅR INTE ÄTA DEN DÄR GRYTAN ISÅFALL!"
Jag: "Men jag får ju hellre ont i magen än att äta kött!!!"

Då vände hon sig om till sin kollega och snäste:

"JAHA! NU HAR VI FÅTT EN LAKTOSFRI VEGETARIAN HÄR OCKSÅ!"
Kollegan: "Jaha.. Men det är ju det minsta problemet vi kan få.."


Jag förstår att det är jobbigt för dem att laga flera rätter. Men det verkar ju inte vara problem för någon annan än just denna mattant. En gång när Emma i min klass tog fel mat (ur den laktosfria) då tog hon (samma mattant) Emmas mat och slängde den! Hur onödigt är inte det?! Den där mattanten är så barnslig och verkar tydligen hata sitt jobb mer än något annat! Det är många lärare som beter sig som barnungar istället för vuxna människor. Blir så sjukt less!

vad tycker ni?










Kommentarer
Postat av: Recklesslife

men fyfan vilken bitterfitta, stackars dig! :p inget blir ju bättre av att hon har det där humöret. mattanterna på min skola var skit trevliga! men sen hade de säkert bra betalt och en bra chef :) kan handla om det också.

2010-01-19 @ 16:08:13
URL: http://recklesslife.blogg.se/
Postat av: nicole$pinord

svar; Haha ja, men det känns ju typ som det ;p

2010-01-19 @ 17:48:00
URL: http://nickorv.blogg.se/
Postat av: angie

Vilken värdelös människa, att kläcka ur sig något sånt. Vissa människor är ganska känsliga och kanske tar illa vid, jag själv hatar att vara till besvär, och det är nog fler än mig som skulle känna sig besvärliga i den situationen. Men skolan är skyldig att fixa mat till alla, oavsett vad man kräver för kost. Så stå på dig! Själv ska jag försöka fixa veganmat till mig på skolan, för väl se hur det går med det ;P

2010-01-19 @ 18:52:03
URL: http://psychodelicdoll.blogg.se/
Postat av: fanny

fan va jobbigt att va laktos och vegetarian heh, jag är glutenintolerat och jag behövde med ett intyg när jag skulle ha annan kost.dock va inte mina så sura hah!

2010-01-19 @ 19:38:33
URL: http://fannyelina.blogg.se/
Postat av: Madeleine

men gud vad bittert. det är bara att fighta vidare tjejen!

2010-01-20 @ 12:17:23
URL: http://kaktusbruden.blogg.se/
Postat av: Svensson

Vem vet hur hennes dag varit och vad hon har att kämpa med hemma? Det är inte det mest tacksamma, välbetalda eller glamourösa jobbet, som leder till mycket förslitningsskador. Inga pengar och inget tack, bara krav. Man kanske ska klaga på skolan och kommunen, eller privat arbetsgivare, som inte ger kvinnoyrken mer betalt och bättre villkor. Bitter är inget någon blir frivilligt.

2010-01-20 @ 17:42:55
Postat av: dannie

Svar till Svensson:



Nej, bitter är ju inget man blir frivilligt och nog har du rätt i att hon kanske har det jobbigt hemma. Men eftersom hon har betett sig på samma sätt i snart tre års tid så kan man ju tycka att det kanske är dags att byta jobb? Bara för att man har det jobbigt hemma ska man väl inte låta det gå ut över alla andra? Särskilt inte i tre års tid... Ska jag behöva bli utskälld för att jag är överkänslig mot mjölk? Det tycker inte jag.

2010-01-20 @ 17:59:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan