Moneymaker

Många brukar fråga mig hur jag kan ha råd att resa, shoppa och leva som jag gör. Har jag rika föräldrar eller bara ett smart huvud för pengar? Det ska jag svara på.


Mina föräldrar är inte rika. Inte i närheten. Jag är ju iofs ensambarn, så när det är jul får jag ju oftast all uppmärksamhet. Jag har dock jobbat sen jag var 12år. Tidigt, jag vet. Men jag har alltid varit medveten om hur jag ska hantera mina pengar. Jag har lärt mig att prioritera och spara. Jag betalade halva min moped själv, ca. 7000kr när jag fyllde 15. De pengarna hade jag sparat i flera år!

Så fort jag får lön, studiebidrag eller julklappspengar, så lägger jag undan dem på ett speciellt konto som inte är kopplat till mitt kort. Och när pengarna väl hamnar på det kontot, då "finns de inte längre". De pengarna existerar inte för mig förrän jag verkligen behöver dem. Jag skulle aldrig ta pengar därifrån för att gå ut och festa. Då står jag hellre över. Jag prioriterar.

Jag har haft råd att åka utomlands två gånger helt själv, åkt till stockholm minst 5 gånger och sett konserter för flera tusen, åkt på festivaler, betalat mitt körkort HELT SJÄLV osv. Detta är bara för att jag hela tiden har en buffert. När jag kommer på att jag ska åka och se en konsert i stockholm ex. Då lånar jag mina pengar från mitt konto (som inte finns). Men så fort jag får lön så betalar jag tillbaka. Tänkte bara ge er detta tips innan jul. Då brukar man oftast få pengar från släktingar, och istället för att bränna dem på engång, så SPARA dem..
Tänk så mycket roliga saker man kan göra för pengarna istället för att bränna dem på onödiga kläder eller accesoarer!


Moneymaker









Kommentarer
Postat av: Lovisa

Super bra tips!

Ja har man inget jobb så har man kanske inte så mycket pengar, då är det ju bättre att spara och använda dom till något man verkligen vill. Inte massa små saker som man kankse tappar bort eller glömmer.



Kram

2009-11-23 @ 16:23:54
URL: http://viewsoflife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan