HAIRDRESSER?



Här kommer lite tips och råd till den som vill utbilda sig till frisör:

Först och främst är det bra att ställa sig frågan varför man vill bli frisör?
Är det för att du gillar att träffa nya människor? Att hjälpa människor? Gillar att arbeta med dina händer?

Det är flera saker som man kanske inte tänker på som kund hos frisören. Tillexempel att det kan vara väldigt stressigt ibland, du kan ha otrevliga kunder och att det är väldigt påfrestande för kroppen! Så fort jag schamponerar en kund känner jag att det blir tugnt för ryggen. Så det krävs att man håller igång och tränar upp sin kropp (vilket jag har varit väldigt dålig på att göra) Dessutom har jag blivit väldigt känslig för vatten. Händerna torkar ihop och man får massor av sprickor i handflatorna och runt naglarna.
Många vet inte heller att det ibland kan vara psykiskt jobbigt att jobba som frisör. Jag har hört en hel del vill jag lova, och jag är inte ens färdigutbildad än! Den första kunden jag hade i stolen berättade om släkt och vänner som hade gått bort! Det var riktigt svårt att hantera i början. Man visste inte vad man skulle säga eller agera.
Många tror också att frisörer får klippa trendiga, snygga och roliga frisyrer hela tiden. (det trodde jag iallafall) Men så är det inte! Det kommer in allt från barn som är 3år till människor som är 93år. Man får inte alltid göra frisyrer som just du själv tycker är snygga eller roliga att göra. 
Om du inte klarar av att jobba med alla sorters människor så kanske inte frisör är något just för dig.


Andra frågan man ska ställa sig är kanske hur ska jag bli frisör?

Det finns ju olika alternativ hur man kan bli utbildad frisör. Man kan gå gymnasieskola, som jag gör. Det är en treårig utbildning på gymnasiet där man i slutet får möjlighet att avlägga gesällprovet. Gymnasieutbildningarna finns runt om i Sverige.
Man kan också gå privatutbildning. Men det kostar ju lite pengar, och det är viktigt att man väljer en seriös frisörskola! Jag har hört att det är flera frisörer som går oseriösa frisörutbildningar och får sedan inget jobb, för ingen salong vill anställa dem! Så, det är viktigt att kolla upp vilka privatskolor som är godkända. Det kan du göra HÄR.
Det tredje alternativet är att bli lärling. Då är du alltså på en salong och en frisör hjälper dig med din utbildning. Det är dock ganska svårt att få en plats som lärling. Det är inte ofta att salongen har tid att hjälpa och utbilda dig.


Nu kanske jag har dragit upp bara nackdelar med frisöryrket, men det är viktiga saker att tänka på innan man bestämmer sig!

Förövrigt så är frisör världens roligaste utbildning och jobb. Du har mycket variation i ditt arbete, och då menar jag inte bara just "frisör". Du ska även svara i telefon, packa upp varor, sälja varor, hjälpa kunder som kommer in på salongen, tvätta, diska, städa mm! Perfekt för den som älskar att ha mycket att göra! (som jag)
Men just att man får arbeta med sina händer, vara kreativ och att hjälpa människor att bli fina är ju självklart det roligaste!
Jag ångrar mig inte en sekund att jag valde denna utbildning/yrke! Det som också är så kul (tycker jag) är att du kan aldrig bli helt färdig som frisör! Det kommer nya trender, nya frisyrer, nya färger, nya produkter mm. hela tiden! Du får alltid lära dig nya saker och gå massa utbildningar! Du behöver inte vara rädd att arbetet blir enformigt!



Hoppas ni fick lite klarhet! Annars är det bara att fråga! :)









Kommentarer
Postat av: M I N I I Z Z A

ahaha ja jag med!

2010-03-15 @ 22:52:03
URL: http://miniizza.blogg.se/
Postat av: SIEL

haha tack så mycket snygggging!

2010-03-15 @ 23:21:57
URL: http://eemeliefransson.blogg.se/
Postat av: Anna

ja, fast redan i helgen så blir det nog söderut för att hinna se avatar innan den slutar gå.. var min julklapp till pojkvännen att se den i 3d.. han har dock varit seg att bestämma sig ;P



Om inte annat så hittar du säkert lite tid till att träna inför det innan slutet på maj =)

2010-03-16 @ 08:03:44
URL: http://banna.blogg.se/
Postat av: fanny

Tack snälla att du tog dig tiden att svara så bra, uppskattar det enormt! Måste säga att de fortfarande är intressant. Gillar allt de du skrev om, fart och fläkt ska det vara, ny saker varje dag att göra och lära sig. Älskar att jobba med människor. Jobbar idag med barn så vet hur de kan vara att "leka psykolog", de är jag redan van vid. Kort och gott tack för svaret och fick ännu mer sug nu. Och självklart har jag bara kollat in seriösa skolor som är godkända. Hoppas du får en underbar dag. =) kram fanny

2010-03-16 @ 08:07:08
URL: http://float.blogg.se/
Postat av: fanny

ser nu att tacksvartet här verkar ha försvunnit för finns ju inga kommentarer!! =/ Men iaf.. TACK snälla för du tog dig tiden att svara så bra som du gjort i ett inlägg tom! =) Jag kan bara säga att jag är fortfarande lika sugen, de enda som får mig att tveka är att de är så mycket pengar de handlar om.. =( Å jag har absolut bara kollat på seriösa skolor. =) Kram och tack igen! =)

2010-03-17 @ 20:34:08
URL: http://float.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan