ANIMAL TESTED?

Hej allihopa!
För några veckor sedan gick jag igenom mina produkter och såg att det bara var Lánza's produkter som det stod: "not animal tested" på... I stora drag är det hårprodukter från Lánza, Hårologi, Tigi och Sebastian som står i mitt badrumsskåp. Jag valde därför att skicka ett mail till dem alla för att fråga om deras produkter är djurtestade eller inte.

Jag hade hoppats på att få visa er alla svar. Tyvärr har jag än så länge bara fått svar från två företag sedan den 15 November.
Nu orkar jag inte vänta längre, så jag publicerar de svar jag fått från Lánza (som svarade dagen efter) och Hårologi (som jag fick svar från i förrgår...)



Hejsan!

Jag utbildar mig till frisör och går sista året på Dragonskolan i Umeå. Jag älskar ju allt vad har med hår att göra och jag gillar även Lanza's produkter!
Djurvän som jag är så har jag uppmärksammat att ni har skrivit att era produkter inte är djurtestade. Jag undrar då... Är det slutprodukten som inte testas eller alla ingredienser var för sig?

Hoppas verkligen på ett svar!

Hälsningar Daniela Lindh


Hej Daniela!

Vi har länge funnits med på Djurens Rätts lista över ej djurtestade produkter.

På senare tid har vi dock strukits från deras lista och vi vet ännu ej varför.

Enligt L’ANZA i USA så är det ingen skillnad från tidigare, utan de uppfyller samma höga krav som de alltid gjort.

Detta föranleder oss att tro att det är pappersarbete el. dyl. som ej blivit korrekt ifyllt.

Vi arbetar på att hitta vad som gått snett och hoppas på en snar lösning.

Med ovanstående som bakgrund vore det dock fel av mig att garantera annat än att slutprodukten ej är testad på djur.

Det jag kan garantera är alltså att

· slutprodukten är ej testad på djur.

· L’ANZA utför inga egna och beställer inga djurtester på vare sig ingredienser eller slutprodukt.

· L’ANZA tar avstånd ifrån allt vad djurtester heter.

Vad jag  i dagsläget ej kan garantera med säkerhet är om L’ANZA köper ingredienser från råvaruleverantör som utfört eller beställt djurtest åt tredje part.

Vi hoppas att denna oklarhet snart skall vara löst och att Du även framöver kan känna Dig helt trygg med att välja L’ANZAs produkter ur ett djurrättsligt perspektiv.




Hejsan!

Jag utbildar mig till frisör och går sista året på Dragonskolan i Umeå. Jag älskar ju allt vad har med hår att göra och jag gillar även hårologis produkter! Djurvän som jag är så har jag uppmärksammat att ni inte har skrivit om era produkter är djurtestade eller ej. På eran hemsida står det: "Hårologi hår-, hudvårdsprodukter och näringstillägg är baserade på de bästa råvarorna från naturens egna källor. Såväl innehåll som förpackningar är biologiskt nedbrytbara." Har även aldrig sett att det står "ej djurtestat" på era produktförpackningar. Så min fråga är - Är hårologi's produkter djurtestade?
Om ni ej testar på djur - Är det slutprodukten som inte testas eller alla ingredienser var för sig?

Hoppas verkligen på ett svar!

Hälsningar Daniela Lindh

Hej Daniela,

Kul att du gillar våra produkter. Vi utför inga tester av våra slutprodukter eller ingredienser på något eller någon. Däremot ska jag ärligt säga att en del ingredienserna vi använder testats av tillverkarna. Tyvärr är i princip alla ingredienser man använder för tillverkning av skönhetsprodukter testade. Den stora anledningen till det är att om en tillverkare av råvaror vill sälja på den amerikanska marknaden (i särklass den största) så måste det vara testat. USA har ett importförbud på otestade råvaror. Detta medför alltså att om en tillverkare av råvaror vill kunna sälja i USA måste de testas. Så ser det tyvärr ut. Vi försöker att undvika dessa ingredienser så långt det går.

Har du fler frågor är det bara att återkomma.

Mvh

Daniel Bloch Johansson





Som ni ser så svarar båda att de inte kan garantera att tillverkarna av råvarorna testar på djur. Jag tycker det borde vara striktare regler när man får säga att en produkt inte är djurtestad. Om nu ALLA ingredienser är testade var för sig, så kan man väl inte säga att man inte testar på djur?!
Om kanske hälften av råvarorna är testade så okej. Det är ju bättre det. Men fortfarande! Jag känner mig nästan lurad om det ska vara på detta vis....
STRIKTARE REGLER FÖR VAD SOM ÄR DJURTESTAT ELLER EJ!










Kommentarer
Postat av: Erica

Intressant att läsa deras svar och fint att du bryr dig så mycket! :-)

2009-12-04 @ 14:46:42
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan