SMINKSMART.SE

Har ju inte riktigt haft tid att svara på kommentarer då jag varit i Stockholm. Men jag såg denna kommentar och tänkte att jag skulle besvara den här i bloggen.



Jag var också väldigt skeptisk till Body Shops produkter förr eftersom de ägs av L'Oreal. Men jag har ju som jag tidigare nämt varit i kontakt med the Body Shops ägare här i Umeå. Har stått och pratat ca en halvtimme om just detta. Ni kan läsa om det här. Hon förklarade för mig att Body Shop är bara dotterbolag och har egentligen ingenting att göra med att L'Oreal testar på djur. Body Shops produkter testas inte på djur i något steg i framställningen. Dessutom är alla behållare mm gjorda på återvunnet material. Superbra!

Hon berättade att så fort Body Shop vill tillverka en ny produkt så ger L'Oreal dem pengar att utveckla den mm. Och L'Oreal har mer och mer börjat ta efter Body Shop. Så de försöker minska djurtester och sådant. Anledningen till att L'Oreal köpte Body Shop var just för att de inte hade något djurvänligt företag i deras koncern. För dem var det viktigt att ligga steget före i utveckligen då det gällde miljö och djurvänliga produkter.

Djurens rätt har nu skapat en hemsida som heter sminksmart.se där man kan hitta olika kosmetikaföretag som inte testar sina produkter på djur. Där tar de också upp samma fråga om body shop som ni kan läsa här.

Och jag gillar ju PETA, men deras sökmotor är tyvärr inte lika bra som djurens rätts. För att hamna på listan som djurvänligt företag så måste de sätta ett datum då de aldrig mer får använda testade ingredienser och produkter.
De företag som PETA har på sin hemsida kan säga att de inte testar på djur just nu, men om nått år igen kan de använda djurtestade ingredienser.
Så, det är väl skillnaden!


Så, nu håller jag på att byta ut mitt smink successivt till Body Shops produkter. Det är klar att man kan aldrig vara 110% säker som konsument. Det är alltid bra att ifrågasätta saker. Men jag tror att det är bättre att jag väljer att köpa saker från Body Shop som står för att vara djur - och miljövänligt, än att köpa från något annat.










Kommentarer
Postat av: ellinor

är också ett stort fan av Body Shop, älskar deras Mascara och jordgubbsserien ^-^



2010-04-09 @ 19:00:14
URL: http://hittaclownfisken.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan