Questions

Fick in en fråga från en läsare som löd såhär;



Jag kände på mig att en liknande fråga skulle komma upp snart, så jag ska besvara den så gott det går så alla förstår mig. Sen har säkerligen många utav er en annan uppfattning vad gäller människor och djur. Det är en annan sak. I ettan gjorde jag faktiskt ett arbete på Naturvetenskapen som handlade just om Tillverkning utav Bomull och Sömmerskors arbetsförhållanden. Jag har letat och letat efter hela arbetet, men jag har än så länge bara hittat början. Resten är sparat på skoldatorernas system som jag inte har möjlighet att nå förrän efter jul. Så, här kommer början iallafall;


Folk drabbas för ditt utseende!


Inledning:

Idag betyder utseendet mycket för människan. Men hur påverkar våra trender, och kosmetiska produkter, resten av världen? Kan vi påverka modet för en hållbar utveckling?


Mina frågeställningar:

-         Vilka kemikalier används vid framställning av bomull och hur påverkas människor av dem?

-         Vad har sömmerskor för arbetsförhållanden? Vilka rättigheter har de?

-         Blir det mer utsläpp vid billig tillverkning av bomull? - Denna del finns ej med i detta inlägg

-         Blyhalter i kläder och smycken - Denna del finns ej med i detta inlägg


Bomullstillverkning och kläder

Studier visar att varje år dör 22 000 människor, och 3 miljoner förgiftas av bekämpningsmedel som används vid bomullsodlingar. Vanliga besvär som jordbrukarna får är huvudvärk, allergier, illamående och svimningar.

När de besprutar bomullsplantorna så utsätts bomullsarbetarna direkt av bekämpningsmedel. Men även människor i närheten av fälten drabbas av dessa kemikalier genom vatten och luft.

De senaste två åren har 4000 Indiska bönder tagit självmord. Detta beror på två orsaker, och den ena är att det är svårt att odla bomull i Indien. Det är för att fruktsamheten är låg i Indien och påverkas lätt av insekter och dåligt väder. Den andra orsaken är att det är en orättvis marknad. USA har förhandlat med den Indiska regeringen om att de skall få tillgång till den amerikanska IT-marknaden om USA får köpa billigare bomull. Så i slutet så är det ändå bomullsodlarna som lider. Så när det blir torka och när insekterna käkar upp deras bomull, så sänks priset på bomullen av USA. Bönderna klarar inte av krisen och tar istället självmord.

Det är inte bara människor som drabbas av detta, utan gifterna sprids vidare i näringskedjorna och ekosystem rubbas. De insektsdödande medlerna drabbar självklart först och främst ogräset och småkrypen som bönderna vill få bort. Men även andra arter drabbas, ex. fåglar och däggdjur.

Några exempel på farliga kemikalier vid klädtillverkning är DDT, formaldehyd, ftalater och azofärgämnen.

  • Formaldehyd används vid skrynkelfri behandling av olika tyger. Ämnet är giftigt vid inandning, kontakt med huden och föda. Det är dessutom allergi och cancerframkallande enligt kemikalieinspektionen.
  • Ftalater är mjukgörare i PVC-plast i tillexempel textiltryck. Kan skada fortplantningsförmågan hos individer.
  • Azofärgämnen gör så att tyget får starka färger. Endel azofärger kan falla sönder till arylaminer som kan vara cancerframkallande, och därför är användningen av den typen av azofärger begränsad inom EU.
  • DDT bryts ner långsamt i naturen och lagras i fettvävnader.

Bomullsodling är ett av de mest miljöförstörande arbetena i världen. För det mesta så odlas bomull med konstbevattning på ett sådant sätt så att jordens sugs ut och inte kan användas till jordbruk igen.

Bomullsodlingen tar knappt upp 5% av jordens jordbruksarea. Men 11% av alla jordbrukskemikalier kommer från bomullstillverkning.

Om du väger ett bomullsplagg i handen, så mycket kemikalier har använts för att framställa plagget. Det kan vara t.ex gifter vid odlingen, blekning, färgning och efterbehandlingar.

Varje år köper varje Svensk 9 kg kläder. Av dessa så är hälften av kläderna gjorda av bomull.

(Så det här året har vi köpt ca 4,15 miljoner kg bomullskläder.)

 

 

Sömmerskor och deras arbetsförhållanden

Nästan alla våra kläder tillverkas i Asien. Men för 40-50 år sedan så tillverkades det även kläder här i Sverige. Men när utvecklingen var i full gång och man fick bättre löner, så ville klädföretagen köpa in kläder från ställen där det var billigare att tillverka kläder. Alltså där folk hade lägre löner. Idag har vi praktiskt taget ingen klädtillverkning i Sverige. Men vi köper däremot kläder för ca 30 – 40 miljarder per år, så vi är en viktig del för den ekonomiska utvecklingen i fattigare länder där man tillverkar kläderna. Tillexempel Kina, Indien, Bangladesh, Thailand och Vietnam.

En beställning av kläder kan gå till såhär;

  • Styrelsen på företaget säger till sina inköpare att de är tvungen att pressa kostnaden vid tillverkning av kläderna. Leveranstiden måste dessutom vara kort för att de ska hinna hänga med i trenderna.
  • Inköparna skriver aldrig kontrakt med en leverantör, utan gör bara små beställningar hela tiden. För att om det dyker upp en billigare fabrik så ska de snabbt kunna byta leverantör. Dessutom så måste de leverera varorna snabbt. Annars kanske de straffas genom att inte få fullt betalt.
  • Fabriken/leverantörerna i sin tur pressar arbetarna. De håller nere priserna för att de kanske inte får någon beställning om de är för dyra. Då förlorar de kunder.

Man brukar kalla detta kapplöpningen till botten.


Detta påverkar arbetarna. Fabriken har lägre löner, eftersom de har lägre priser. Ibland så kommer för stora beställningar som inte fabriken klarar av. Det blir då långa arbetspass för sömmerskorna. De anställer även svart arbetskraft som är lätta att sparka när de inte behövs. Och på så sätt så kan arbetarna inte gå med i fackföreningar som kräver bättre betalt och rimligare arbetstider. En arbetares lön kan vara mellan 170 – 350 kr i månaden.

En 21-årig Indonesisk arbetare berättar att de fått en storbeställning från Reebok. De arbetade då mellan 07.00 till 04.00 morgonen därpå. De fick sedan gå hem i sju timmar. Men klockan 10.00 var det dags igen och de arbetade fram till kl. 23.00 på kvällen.

Där har ni fått lite fakta kring bomullstillverkning och sömmerskors arbetsförhållanden. (Det var ju trots allt snart två år sedan jag skrev detta så viss fakta har säkert ändrats.)

 

Hur jag resonerar;

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att det har blivit som det blivit i världen. Modeindustrin är helt annorlunda idag än tidigare. En trend kan vara max ett år i vissa fall, till skillnad på t.ex. 50-talet då man hade iprincip samma mode i ett helt årtionde! Men eftersom modet förändras så snabbt idag, så har medelsvensson inte råd att betala lika mycket för kläder som endast ska användas en säsong. Därför har det blivit som det blivit, företagen kräver mer och mer från sina leverantörer, som får mindre och mindre pengar. Det måste produceras mer bomull till billigare pris. Och allt eftersom efterfrågan på billig bomull ökar, så ökar även utsläppen i naturen. Växthuseffekten drabbar ju oss alla som lever på denna planet! Det är ju vi människor som vill köpa kläder billigt. Det är ju vi som vill hänga med i trenderna. Sömmerskorna vill jobba för att få pengar. Det skapas ju hela tiden en ond cirkel så länge vi inte väljer att köpa ekologiskt odlade kläder. Skulle vi betala mer för kläderna, kanske även vi kan gynna sömmerskorna och bomullsodlarna. Vi kan välja vad vi vill göra. Men det är trots allt vi, människan, som rår för växthuseffekten. Vi är de skyldiga till alla tragedier här i världen.

Men djuren - de är helt oskyldiga.

De har ju inte direkt släppt ut kemikalier eller koldioxid i naturen, de lever bara! De kan ju inte göra några val alls här i livet. Vad har vi egentligen för rätt att tortera och flå dessa varelser levande?

 

(Se denna video innan du läser vidare, FEGIS)

 

Ni som har djur hemma. Kan ni verkligen förstå att detta är sant?

 

Jag vet inte, men jag bryr mig inte om oss människor när jag ser detta filmklipp. Vi är hemska okänslosamma varelser som egentligen inte borde få finnas! Hur kan man göra sånthär mot djur är helt obegripligt för mig. Okej lixom att vi människor är jävliga mot varandra - men lämna för guds skull djuren ifred! De är inte kläder.

Det släpps ut 800.000 ton kemikalier varje år då man garvar läder. Och så som jag ser det så borde väl att "bara" släppa ut kemikalier vara bättre, än att både släppa ut kemikalier OCH mörda djur? Så ser då jag på saken.

Dessutom så tycker jag att människor har blivit tillräckligt uppmärksammade. Det finns flera tusen olika organisationer som, rädda barnen, röda korset, unicef osvosv. Det finns till och med faddergalor för föräldralösa barn. Vi samlar varje termin in 100kr till behövande på våran skola. Vi får lära oss om fattiga människor i skolan. Osv. (Jag kan fortsätta men det blir nog bara drygt för er att läsa) Djuren har då fan inte en årlig insamlingsgala, vi får inte heller lära oss om hur utsatta djur är i skolan eller samla in pengar till dem.

 

Höstens trend är just - päls. Detta gör det ju även mer aktuellt att vara "antipäls". För ca; 5 år sedan så var det bara kärringarna på östermalm som gick runt i sina gamla pälskappor. Men nu kan vi se pälsplagg på nästan varje ungdom runt om i landet. Därför är det så viktigt att man når ut till alla med filmer och fakta, så man kan välja fake framför äkta. Blondinbella använder ju äkta päls och är stolt över det. Hon är verkligen ingen bra förebild då det gäller att vara mån om djuren. Nej. När de stora makthavarna börjar peppa folk till fakepäls, då kan vi börja vara lugna.

 

Att köpa secondhand är ju bättre om man nu verkligen måste ha en äkta. Då ökas ju inte efterfrågan på dem på samma sätt som om du skulle köpa en ny i butik. Varför man ens ska ha äkta päls idag är en gåta för mig. Det är år 2009, vi behöver inte jaga våran frukost längre som vi gjorde för 5000 år sedan. Vi behöver inte heller någon päls för att hålla oss varma. Så att ens försöka med det argumentet är bara skrattretande. Visst att en äkta päls kanske håller längre än en fake. Men så pass dyr som äkta päls oftast är, så har du nog råd att köpa 10 fakeade pälsjackor till priset av en äkta.

 

Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Men jag måste försöka tygla mig och avrunda.

Men som sagt; det är människan som är boven i det hela. Det är vårat begär efter kläder och utseende som gör att folk får det sämre ställt i andra länder. Vi kommer alltid behöva kläder. Så att klädindustrin skulle försvinna helt skulle nog aldrig förekomma.

Men äkta päls behöver vi däremot inte. Jag hoppas verkligen att så pälsindustrin snart dör ut.

 

"I rather go naked than wear real fur"

 

Tack för mig!

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: sofie

Det är jättebra att du engagerar dig Dannie! Och att du har en blogg där du skriver om detta tror jag gör mycket för djuren - ju fler människor som börjar tänka efter desto bättre för djuren!



Jag gick in i en djuraffär här i Madrid idag, hade tänkt köpa nån present till mina kissar, men så blev det inte. Affären var full av djur. Ett tjugotal burar på ca 2x2x2 dm där det satt två undulater i varje bur. De hade en pinne i buren men det var allt, det kunde inte flyga, knappt hoppa då där var så lite utrymme.



I affären fanns också 15-20 glasburar och i var och en av dessa satt en ensam liten hundvalp på uppskattningsvis 5-20 veckors ålder. Det enda som fanns i glasburen förutom hundvalpen var en blandning av rivet tidningspapper och avföring. Många av valpar låg ner med tomma blickar. När jag gick fram till dem tjöt de flesta av glädje över uppmärksamheten, även fast jag bara kunde leka lite med dem genom glaset. Du minns säkert hur mycket lek och spring i benen Chivas hade i den åldern, och vilket behov och kärlek och närhet han hade? Jag frågade ägaren ifall de satt i burarna dygnet runt, det gjorde det. Jag bad även att få ta ut dem och aktivera dem ett tag, ge dem någon ljudglimt i vardagen men då skrattade han bara skrattade åt mig och bad mig gå. Jag kände mig så oerhört handlingsförlamad, tårarna bara sprutade hela vägen hem - vad gör man? Vad kan man göra?

2009-11-14 @ 23:56:28
Postat av: anouk

Helt sjukt bra skrivet och du får fram din poäng ordentligt. Det är ändå sjukt att det är så tyst kring just denna frågan SPECIELLT i dessa tider då det är så "inne" med päls. Jag skulle heller aldrig någonsin, ens med betalning, ta på mig päls. Det är inte bara en stånpunkt. Det är ett åtagande.



Och jag tycker att alla som bär denna skiten ska kunna stå till svars för det när som helst. Det är inte okej. Därmed basta.



Men riktigt intressant med faktan om bumullen.. Det tänker man inte på på samma sätt...

2009-11-15 @ 00:09:47
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: zarah, hårmodell och statist

hehe okej men ställ upp :)

2009-11-15 @ 01:31:31
URL: http://zlundin.blogg.se/
Postat av: anouk

Precis. Det är så onödigt bara... Som jag skrev om de stora bloggerskorna nyligen så har de ett ansvar de måste ta sig an när de har så många läsare.



Jag har faktiskt reagerat på att Kenza röker på sina bilder också. Kan tyckas minimalt i jämförelse med detta. (Och jag röker själv och har nog bilder med det på bloggen också") Men just för att hon har så ofantligt många läsare (och ofta väldigt unga) kan jag tycka att det är onödigt... Inte jobbigare än att lägga ner den för bilderna liksom...=/ Har jag fel? haha

2009-11-15 @ 01:47:55
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: e

väl rutet babe!

2009-11-15 @ 01:51:26
Postat av: Andréa

Sv: Haha! Varenda produkt (märke och färg) står ju under bilderna.. Det är därför jag gör dom där sminkningsinläggen :)

2009-11-15 @ 10:14:18
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: yasmine modell & blivande mamma

skönt... vad görs idag då krams

2009-11-15 @ 11:02:20
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: K

Sååååååå sjuk!!!!!!

2009-11-15 @ 12:40:41
Postat av: amanda

bra skrivet!

2009-11-15 @ 13:42:32
URL: http://amandaengland.blogg.se/
Postat av: Anonym

Big up! Bra sagt

2009-11-15 @ 14:39:29
URL: http://etoileamoi.blogspot.com
Postat av: Erica

Sunt inlägg! Men jag får ändå lite av en känsla av att du drar alla människor över en kam här. Alla människor är inte hänsynslösa, utan det finns många små hjälplösa stackare som inte har gjort tillräckligt mycket ont för att vara värda att ha det som de har. Fast jag fick samtidigt känslan av att du redan förstår det, även om det inte riktigt kommer fram i inlägget. I det stora hela så tycker jag att det är ett mycket bra inlägg. =) Ha det fint!

2009-11-15 @ 15:59:50
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: lisa

jag förstår att det finns stora problem med bomullsodlingar och klädproduktion, men om du nu är så engagerad i dessa frågor, varför konsumerar du själv då så mycket kläder?

2009-11-16 @ 22:05:47
Postat av: dannie

Sv till Lisa:



Jag är inte lika engagerad i bomullsproduktionen som jag är i djuren. Jag är som vilken som helst annan tjej. Jag älskar kläder, skor och mode! Jag älskar shopping! Min blogg handlar om att jag tar reda på fakta från verkliga livet och informerar oss alla. Även mig själv. Jag tycker inte att man måste klä sig som en slusk bara för att man vill ha djur och - miljövänliga kläder. Min högsta önskan är att det ska finnas mer djurvänliga produkter ute på marknaden. Läser du igenom hela inlägget så lär du se att mitt budskap blir tydligare...

2009-11-16 @ 22:44:10
Postat av: lisa

nä jag förstår dig, jag önskar också att det vore enklare att veta vad man handlar, och att utbudet på ekologiska kläder vore större!



men kan du tänka dig att bära t ex fuskpäls och fejkskinn? tycker du inte att en person som bär fuskpäls och fejkskinn får "stå" för det den bär och vara beredd på att omgiviningen ser den personen som en person som skulle kunna bära riktig päls?

2009-11-17 @ 15:51:53
Postat av: Johanna

hålller med dig till 100% !!!

2009-11-17 @ 19:23:58
URL: http://recklesslife.blogg.se/
Postat av: dannie

Svsv till Lisa:



Jag tycker inte att man ska behöva ändra sin stil eller behöva bära andra kläder bara för att man har djurvänligt material. Jag har både fejkskinn och fuskpäls. Jag önskar att fler använde de materialen. Tycker inte att man måste avstå från det helt och hållet bara för att man tycker att äkta är dumt att bära.

2009-11-18 @ 08:02:36
URL: http://eckelbobbah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovinTransan